Kehärata kääntyi loppusuoralle

Pääkaupunkiseudun uusi ratayhteys otettiin käyttöön heinäkuussa 2015. Hankkeen viimeiset kuukaudet kuluivat asemien viimeistelyn sekä koeajojen merkeissä.

Poikittainen rautatieyhteys on Vantaan historian suurin investointihanke, joka yhdistää Vantaankosken radan Helsinki–Vantaan lentoaseman kautta Suomen päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Noin 18 kilometriä pitkän kaksiraiteisen rautatien pääasiallinen tarkoitus on toimia paikallisliikenteen väylänä. Lisäetuna saadaan raideyhteys kaukojunista lentoasemalle Tikkurilan kautta.

Ensimmäisessä vaiheessa uusia maanpäällisiä asemia on rakennettu kääntyy loppusuoralle Vehkalaan, Kivistöön ja Leinelään. Niiden lisäksi Aviapolis ja Helsinki–Vantaan lentoasema saavat maanalaiset tunneliasemat. Rataosuudella on olemassa myös kolme asemavarausta, joista kahden myöhempään toteuttamiseen on varauduttu tunnelin louhintatöiden yhteydessä.

Kehäradan tämänhetkinen valmiusaste on yli 90 prosenttia, mutta siitä huolimatta aikataulu on haasteellinen. Jo nyt tiedetään, että lentoasemalla terminaalinpuoleinen sisäänkäynti valmistuu vasta liikennöinnin alkamisen jälkeen. Sen sijaan kaikki raideyhteydet ovat valmiit ja ne on ajettu testivaunuilla.

”Radalla liikennöitävien Stadlerin Sm5- eli FLIRT-kaupunkijunien koeajot suoritetaan kevään aikana”, vahvistaa Liikenneviraston projektipäällikkö Juha Kansonen.

Valo luo turvaa ja tunnelmaa

Kehärata tuo arvion mukaan joukko- liikenteen potentiaalisiksi päivittäisiksi käyttäjiksi noin 200 000 asukasta ja 200 000 työpaikkamatkustajaa. Yksi ruuhka-aikoina molempiin suuntiin kymmenen minuutin välein liikennöivän ratayhteyden keskeisistä asemista on Kivistö, joka sijaitsee noin kahdeksan metriä Kivistön keskustan pääaukion alapuolella.

Sinivihreään tunnusväriin verhoillun asemahallin ympäristöön kaavaillaan lähivuosina noin 30 000 vantaalaisen tiivistä asuinaluetta.

Kivistön juna-aseman suunnittelusta vastanneen Arkkitehtuuritoimisto B&M Oy:n mukaan kohde edustaa henkilöliikenteen asemien uutta sukupolvea. Kohde on toteutettu katettuna pinta- asemana eli matkustajat voivat odottaa junaa katetussa, osittain luonnonvalolla valaistussa tilassa.

Kivistö, kuten Kehäradan muut- kin modernit asemat, on rakennettu esteettömäksi palvelemaan kaikkia käyttäjäryhmiä. Asemien hissit toimivat ääniopastuksella, ja liikkumista asemalaiturilla ohjaavat tuntoaistiin sekä erilaisten pintamateriaalien käyttöön perustuvat reitit.

”Juna-asema on suunniteltu turvalliseksi käyttää eri vuorokauden aikoina. Sisäänkäyntipaviljongista on suora näköyhteys laiturialueelle, ja näkymät ovat mahdollisimman avarat. Lisäksi laiturilla on korkeatasoinen valaistus, joka täydentää turvallista ja viihtyisää ympäristöä”, sanoo Arkkitehtuuritoimisto B&M:n arkkitehti Tuomas Seppänen.

Juna-asema on suunniteltu turvalliseksi käyttää eri vuorokauden aikoina.

Kivistön aseman ja sen Promenadin valaistusratkaisut pohjautuvat pitkälti Hedtecin toimittamiin Began seinä- ja kattovalaisimien eri sovelluksiin, joita löytyy Kivistöstä yhteensä noin 500 kappaletta. Kohteen ainutlaatuisuuden takia valaisinten tehoa ja valonjakoa on muokattu asemaympäristöön parem- min soveltuvaksi.

Tuoteräätälöintiä tarpeen mukaan

Viime toukokuussa valmistunut Aviapoliksen tunneliasema on Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema. Aviapoliksen työmaahan kuului kaarevan asemahallin louhinnan ja varustelun lisäksi kahden rautatietunnelin rakentaminen noin kilometrin mitalta sekä lentokentän että Vantaankosken suuntaan. Vaativalla tunnelityömaalla työskenneltiin samanaikaisesti parhaimmillaan jopa 20 eri osakohteen parissa. Lopputulos heijastelee vanhojen eurooppalaisten juna-asemien tunnelmaa, joiden muotokieli korostuu erityisesti asemahallin kallioseiniä kehystävissä teräskehikoissa.

Hedtec toimitti Helsinki–Vantaan lentoasemalle ja Aviapolikseen ensimmäiset Kehärata-hankkeeseen tarkoitetut tuotteensa kesällä 2012.

”Kotelot maahan upotettaville valaisimille asennettiin laiturirakenteisiin jo niiden valuvaiheessa. Varsinaiset valaisinosat toimitettiin keväällä 2013”, kertoo Hedtecin tuotepäällikkö Marko Ruishalme.

Arkkitehdin määrittelemien sävyjen johdosta kohteiden laiturialueiden tunneliseiniin tarkoitetusta Bega 8718S -valaisimesta tuotettiin hopeinen erikoisversio, jonka kuoriosa on valettua alumiinia. Molempiin maanalaisiin asemiin toimitettiin lisäksi erinäinen määrä useampia eri versioita Bega- mallistosta.

Tutustu Bega-valaisimiin.
Lisätietoja ammattilaisille antaa:Marko Ruishalme, Tuotepäällikkö
Puh. 0207 638 223, marko.ruishalme@hedtec.fi

Teksti: Ari Rytsy | Kuvat: Liikennevirasto / Minna Alantie ja Arkkitehtuuritoimisto B & M

 
2017-08-09T11:10:36+00:00 huhtikuu 6, 2016 |